Om du behöver hjälp

Om det händer en olycka är det viktigt att veta vart man ska ringa.

Telefonnummer 112 går till SOS Alarm.
Dit ska man ringa när det händer olyckor
eller om man behöver hjälp snabbt vid en kris.
Alla länder i Europa har samma telefonnummer.

När du ringer 112 ska du berätta vad
som har hänt.
Du ska berätta var någonstans det har hänt.
 Du ska också berätta vem du är och
vad du har för telefonnummer.

Berätta också om någon är skadad och i så fall vad de har för skador och om någon är fastklämd.

Om det är bilar med i olyckan så berätta
vilken sorts bilar det är.
Om det är en lastbil med i olyckan är det bra om du vet om den har en varningsskylt.
Berätta också  på vilken sida av vägen olyckan har hänt.

Om du ringer 112 får du hjälp från:

  • Ambulans
  • Flygräddningstjänst
  • Giftinformation
  • Jourhavande sköterska
  • Jourhavande barnmorska
  • Jourhavande tandläkare
  • Jourhavande präst
  • Jourhavande veterinär
  • Läkare
  • Miljöräddningstjänst till sjöss (Kustbevakningen)
  • Polisen
  • Räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen (Brandkår) 
  • Sjöräddningstjänst (Sjöfartsverket)
  • Socialjour
  • Tullen (Narkotikatips)

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.