Träning för äldre

Det är aldrig för sent att börja motionera och träna. Att motionera tillsammans är både roligt, inspirerande och skapar gemenskap.

Under våren har fritids- och kulturförvaltningen startat igång träning i grupp för äldre (55+) som vill röra på sig och prova nya saker.

Tre gånger i veckan anordnas en aktivitet på Puls arena. En av aktiviteterna är promenad och då är vi givetvis utomhus. Varje aktivitet är en timme under förmiddagen.  Alla är välkomna och det är drop-in som gäller.

I vår seniorträning får du prova olika slags träning till exempel yoga, promenader, karate och jujitsu, zumba med mera. Vi samarbetar med olika föreningar i staden så ledarna är kompetenta inom sin idrott.

Vår seniorträning riktar sig till dig som är 55 år eller äldre. Passen erbjuds dagtid då det finns gott om utrymme för träning i hallen. Seniorträningen är återkommande vår och höst. Du kan starta när du vill under terminen. Träningen är gratis.

Häng med och rör på dig tillsammans med oss!

Seniorträningen är i samarbete med Henka Dojo Jujitsu, LA WestCoast LineDancers, Landskrona Karateklubb, Valhalla Discgolf Dojo, Wellnespunkten Landskrona, Laura Lundgren och Fanny Robertsson.

Varför är det viktigt med motion för äldre?

God muskelstyrka och balans behövs i vardagen. Åldrandet innebär att muskelstyrkan, rörelseförmågan, balansen och konditionen förändras. Genom regelbunden motion och träning kan man se till att behålla så mycket som möjligt av sin fysiska kapacitet.

Regelbunden och varierad fysisk aktivitet ger också positiva effekter på minnet, koncentrationen, uppmärksamheten och reaktionstiden.

(Källa: folkhälsan.fi)

Schema

Nedan hittar du schema för kommande veckor. Ändringar av tid, aktivitet eller plats meddelas här. Så även om någon pass skulle bli inställd. Ta därför alltid för vana att kolla schemat strax innan du går.

Presentation av aktiviteterna

Promenad
Passa på att få lite frisk luft och vara ute i ljuset. Vi försöker hålla rask takt men allt är efter dagsform.

Linedance
Man dansar i rad och danserna är uppbyggda av olika stegkobinationer. Enklare nybörjardanser och vår instruktör tar det i den takt deltagarna hänger med på.

Frisbeegolf
Frisbeegolf är precis som det låter, golf men istället för bollar och hål har man en frisbee och korgar.

Tabata
Träning utan vikter, bara den egna kroppen som belastning. Vi jobbar i intervaller med träning i 20 sek och vila i 10 sek. Ett vanligt pass innehåller 8 övningar.

 

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.