Träning för äldre

Det är aldrig för sent att börja motionera och träna. Att motionera tillsammans är både roligt, inspirerande och skapar gemenskap.

I vår startar fritids- och kulturförvaltningen träning i grupp för äldre (55+) som vill röra på sig och prova nya saker.

Tre gånger i veckan anordnas en aktivitet på Puls arena. En av aktiviteterna är promenad och då är vi givetvis utomhus. Varje aktivitet är en timme under förmiddagen.  Alla är välkomna och det är drop-in som gäller.

I vår seniorträning får du prova olika slags träning till exempel yoga, promenader, karate och jujitsu, zumba med mera. Vi samarbetar med olika föreningar i staden så ledarna är kompetenta inom sin idrott.

Vår seniorträning riktar sig till dig som är 55 år eller äldre. Passen erbjuds dagtid då det finns gott om utrymme för träning i hallen. Seniorträningen är återkommande vår och höst. Du kan starta när du vill under terminen. Träningen är gratis.

Häng med och rör på dig tillsammans med oss!

Seniorträningen är i samarbete med Henka Dojo Jujitsu, LA WestCoast LineDancers, Landskrona Karateklubb, Valhalla Discgolf Dojo, Wellnespunkten Landskrona, Laura Lundgren och Fanny Robertsson.

Varför är det viktigt med motion för äldre?

God muskelstyrka och balans behövs i vardagen. Åldrandet innebär att muskelstyrkan, rörelseförmågan, balansen och konditionen förändras. Genom regelbunden motion och träning kan man se till att behålla så mycket som möjligt av sin fysiska kapacitet.

Regelbunden och varierad fysisk aktivitet ger också positiva effekter på minnet, koncentrationen, uppmärksamheten och reaktionstiden.

(Källa: folkhälsan.fi)

Schema

Nedan hittar du schema för kommande veckor. Ändringar av tid, aktivitet eller plats meddelas här. Så även om någon pass skulle bli inställd. Ta därför alltid för vana att kolla schemat strax innan du går.

Presentation av aktiviteterna

Karate

Lugna pass med lite självförsvar och lite enklare tekniker.  Vi kör även lite styrketräning och smidighet för kroppen som man kan göra utan vikter genom att bara använda kroppen.

Yoga

Vi rör oss på ett anpassat sätt efter gruppen. Och främst är det lugnet som kommer vara i fokus under passet. Övningarna sker på golvet eller stående, dock utan att växla för ofta. 

Jujitsu

Vi kör självförsvar med hjälp av jujitsu. Allt sker i ett lugnt tempo och efter egen förmåga.

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.