Träning för äldre

Det är aldrig för sent att börja motionera och träna. Att motionera tillsammans är både roligt, inspirerande och skapar gemenskap.

En man och en kvinna blir instruerad i självförsvar för äldre

Fritids- och kulturförvaltningen har i år startat igång träning i grupp för äldre (55+) som vill röra på sig och prova nya saker.

Tre gånger i veckan anordnas en aktivitet på Puls arena. En av aktiviteterna är promenad och då är vi givetvis utomhus. Varje aktivitet är en timme under förmiddagen.  Alla är välkomna och det är drop-in som gäller.

I vår seniorträning får du prova olika slags träning till exempel boule, promenader, styrketräning, självförsvar, balansträning med mera. Vi samarbetar med olika föreningar i staden så ledarna är kompetenta inom sin idrott.

Vår seniorträning riktar sig till dig som är 55 år eller äldre. Passen erbjuds dagtid då det finns gott om utrymme för träning i hallen. Seniorträningen är återkommande vår och höst. Du kan starta när du vill under terminen. Träningen är gratis.

Häng med och rör på dig tillsammans med oss!

Höstterminens träning är ett samarbete tillsammans med LA WestCoast LineDancers, Landskrona Karate Klubb, West Winds IK, Kom och Landa Hälsocenter, Karlslundsbadet, Landskrona Ju-jutsu kai, Anne Wall-Olsson - Friskis och Svettis, Öresundfitclub och Susann Nilsson - Framgångsvision.

Varför är det viktigt med motion för äldre?

God muskelstyrka och balans behövs i vardagen. Åldrandet innebär att muskelstyrkan, rörelseförmågan, balansen och konditionen förändras. Genom regelbunden motion och träning kan man se till att behålla så mycket som möjligt av sin fysiska kapacitet.

Regelbunden och varierad fysisk aktivitet ger också positiva effekter på minnet, koncentrationen, uppmärksamheten och reaktionstiden.

(Källa: folkhälsan.fi)

Schema

Nedan kan du hitta schema för kommande veckor. Ändringar av tid, aktivitet eller plats meddelas här. Så även om något pass skulle bli inställt. Ta därför alltid för vana att kolla schemat strax innan du går.

Presentation av aktiviteterna

Självförsvar

Vi lär oss grunderna i hur man bäst försvarar sig själv. Det är varken ett farligt pass eller ett där du kan skada dig. Vad gör du om någon försöker ta din väska? Eller om du har någon som står oönskat nära?

Rörelse & Balans

Ett gympainspirerat pass i lagom tempo så alla kan vara med, med fokus på kondition, styrka och balans.

Promenad

Vi tar en sväng i varierande tempo, ibland hinner man prata och skratta och ibland svettas man.

ChiBall

ChiBall är en skonsam träningsform som förenar kropp och själ och passar alla.
Träningsmetoden har influenser från bl.a Gigong, yoga och pilates. Man använder sig även av en liten färggrann och lätt aromadoftande boll.

Tabata

En favorit i repris. Intervallträning som du gör efter egen förmåga med fokus på styrka och kondition.

 

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.

Kontakt  
Kontakt

Aktivitetsutvecklare
Tanja Karppinen
0418-47 33 27
tanja.karppinen@landskrona.se

Hitta till Puls arena  
Hitta till Puls arena