Den här webbplatsen använder tjänsten Talande webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen.
Om du vill fortsätta bo hemma men ibland behöver hjälp kan trygghetslarm vara en bra lösning för dig.
Trygghetslarmet består av en larmklocka och en basenhet som placeras i bostaden. Larmklockan kan du ha runt handleden eller i en rem runt halsen. Larmet är kopplat till en larmtjänst som svarar när du trycker på larmet. Du pratar direkt med en personal på larmcentralen som hjälper dig vidare.
Du måste ansöka för att få ett trygghetslarm installerat.
Hur installeras larmet?
Servicegruppen för trygghetslarmet kommer hem till dig och installerar ditt larm. Ett digitalt lås på dörr installeras också kostnadsfritt. Du måste också lämna ut en fysisk nyckel som säkerhet om det digitala låset inte skulle fungera. Nyckeln förvaras i ett säkerhetsskåp och endast behörig personal kan hämta ut nyckeln.
Använd inte dörrens extra lås eller säkerhetskedja/säkerhetsbygel när du är hemma. Om vi behöver kontakta låssmed för att komma in till dig när du larmat, får du själv stå för kostnaden.
När ska jag larma?
Om du råkar ut för en oförutsedd händelse som du inte själv kan lösa, så trycker du på larmet. Du kanske faller eller börjar må dåligt på något sätt. Du kan inte använda trygghetslarmet för sådant som går att planera. Om du behöver återkommande hjälp kan du ansöka om hemvård. Då kontaktar du Myndighetsenheten och ansöker om hemvård.
Tänk på att trygghetslarmet inte ersätter 112. Blir du allvarligt sjuk eller hamnar i en livshotande situation ska du alltid ringa 112.
Du ska också provlarma en gång i månaden och då säger du bara provlarm till larmoperatören. Detta är viktigt för att vi ska veta att larmet fungerar som det ska.
Vad händer med mitt larm vid strömavbrott?
Det händer ingenting, det finns ett batteri i basenheten som då aktiveras för att larmet alltid ska fungera.
Vem kontaktar jag om jag får problem med mitt larm?
Du kontaktar servicegruppen för trygghetslarmet som kommer hem till dig och ser över ditt larm.
Vem ska jag kontakta om jag byter portkod, lås eller flyttar?
Kontakta Servicegruppen om du byter portkod eller lås, flyttar till ny adress, eller om din anhörig som du lämnat kontaktuppgifter för byter telefonnummer.
Vad händer om jag blir av med min larmklocka?
Du tar kontakt direkt med servicegruppen för trygghetslarmet. Då får du en ersättnings-larmklocka till du hittar din egen. Du har två veckor på dig att hitta din förlorade larmklocka. Skulle du inte hitta den får du betala ersättning för en ny larmklocka.
Hur avbeställer jag min larmklocka?
Du tar kontakt med myndighetsenheten och avbeställer ditt larm. Från den dagen du avbeställer avslutas ditt larm och du betalar inte längre kostnaden för larmet. Ibland kan det ta upp till 2 veckor innan servicegruppen för trygghetslarmet kommer och nedmonterar larmet, men du betalar inte under den tiden. Du kan inte larma när du väl har sagt upp trygghetslarmet.
Trygghetslarmets Servicegrupp
0418-47 04 98
Senast uppdaterad av Marie Wänglund
Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.