Den här webbplatsen använder tjänsten Talande webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen.
Verksamheten ska bedrivas med god kvalitet, vilket ställer stora krav på rättssäkerhet, likvärdighet och tillgänglighet. Omsorgsförvaltningen i Landskrona stad arbetar aktivt med att säkerställa och utveckla kvaliteten inom verksamheterna.
Alla medarbetare inom socialtjänsten arbetar utifrån Landskrona stads gemensamma värdegrund BRA (Bemötande, Resultat och Ansvar). Ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt är avgörande för att uppnå hög kvalitet i omsorgsförvaltningens verksamheter.
Inom omsorgsförvaltningen arbetar vi på många sätt för att säkerställa kvaliteten och utveckla verksamheterna. En del av kvalitetsarbetet bygger på olika uppföljningssystem som ger underlag för förbättringar och kontinuerlig utveckling.
Lex Sarah innebär att personal inom omsorgen är skyldiga att rapportera missförhållanden. Även risk för missförhållanden måste rapporteras. Anmälningarna utreds av SAS (socialt ansvarig samordnare). Vid allvarliga missförhållande ska omedelbara åtgärder sättas in och ärendet ska anmälas till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
Händelser inom hälso- och sjukvård som orsakat en brukare skada, eller som hade kunnat orsaka skada, på grund av fel och brister inom vård och behandling, utreds av MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) och MAR (medicinskt ansvarig för rehabilitering) och anmäls till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
Vi sammanställer årligen en patientsäkerhets- och kvalitetsberättelse som beskriver:
Senast uppdaterad av My Erdfelt
Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.