Den här webbplatsen använder tjänsten Talande webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen.
Du som vill utföra något som kan innebära att en detaljplan behöver förändras eller upphävas ska begära ett planbesked/planändring från Stadsbyggnadsförvaltningen.
Vid ansökan om ny eller ändrad detaljplan ska en begäran om planbesked/planändring göras.
Kommunen ska besluta om planbesked inom fyra månader. När beslutet är fattat lämnas planbeskedet till sökande - antingen positivt eller negativt. Ett positivt planbesked innebär att kommunen har för avsikt att inleda planarbete. Ungefärlig tidpunkt för detaljplanens antagande anges.
Om kommunen inte finner det lämpligt med den föreslagna planläggningen blir planbeskedet negativt.
Observera att kommunen tar ut en avgift för planbeskedet, vare sig det är positivt eller negativt.
Består av ett kvartersnamn och ett nummer, ex Guldängen 1.
Namn och adressuppgifter på fastighetsägare ska anges om den som ansöker inte äger fastigheten. Om det är flera ägare till fastigheten ska samtliga ägare anges (kan även göras i separat förteckning).
Faktureringsadress till annan än sökande godtas endast om fullmakt lämnas.
Kort beskrivning av önskad åtgärd, vilket ändamål som avses med förslaget, ex bostäder, kontor etc. Detta kan även göras i separat dokument som bifogas ansökan. Om åtgärden innehåller byggnadsförslag behövs ett underlag i text och bild som även beskriver byggnadernas volym och karaktär.
Ansökan ska alltid skrivas under. Den som skriver under planansökan är också ansvarig för att avgiften betalas.
De handlingar som vanligtvis behövs till en ansökan är:
• Karta som visar förslagets utbredning
• Beskrivning av förslagets huvudsakliga ändamål och syfte
• Om åtgärden avser ett byggnadsverk behövs en beskrivning av byggnadsverkets karaktär och ungefärliga omfattning.
Landskrona stad
Stadsbyggnadsförvaltningen
Planavdelningen
261 80 LANDSKRONA
Efter att ansökan kommit in till stadsbyggnadsförvaltningen skickas ett bekräftelsebrev ut om att ansökan är mottagen. Här anges även kontaktperson. Inom fyra månader från det att tillräckliga handlingar kommit in (enligt PBL 5 kap. 3-4§) kommer beslut om planbesked att ges.
Ett beslut om planbesked är förenat med en kostnad enligt av kommunfullmäktige fastställd taxa (PBL 12 kap. 8§). Faktura för planbeskedet skickas separat. Avgiften ska vara betald innan ett eventuellt planarbete påbörjas.
Senast uppdaterad av Rickard Persson
Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.