Den här webbplatsen använder tjänsten Talande webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen.
Landskrona stad är en kommun. Här kan du läsa mer om vilka som bestämmer i Landskrona stad och vad pengarna går till.
Sverige är uppdelat i 290 kommuner.
Vi betalar pengar till den kommun vi bor i.
Det kallas kommunalskatt.
Vi får vara med och bestämma
hur kommunen ska använda pengarna.
Det gör vi när det är val i kommunen.
Då röstar vi på de politiker
som vi vill ska bestämma i kommunen.
Det är val i kommunen vart fjärde år.
Då är det val till kommunfullmäktige
på samma gång som du väljer politiker
till riksdagen och landstinget.
Om du klickar på rubrikerna till vänster
kan du läsa mer om hur kommunen fungerar.
Senast uppdaterad av Josefine Skantz
Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.