Pratar du annat språk?

I Sverige har man bestämt att några språk som inte är svenska är extra viktiga. De språken är jiddisch, finska, romani, meänkieli och teckenspråk.

I Sverige är det lag att skydda vissa språk som funnits länge. De språken kallas nationellt minoritetsspråk.

Du som pratar ett nationellt minoritetsspråk kan få viktig information på ditt språk.

Om du pratar jiddisch, finska, romani, meänkieli eller teckenspråk kan du därför få extra hjälp med tolk eller översättning.

Om du kontaktar kommunen så fråga efter hjälp.

Hjälp kan vara att läsa på ditt eget språk istället för svenska.

Hjälp kan också vara att någon förklarar för dig på ditt eget språk.

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.

 

Publicerat den av Elisabeth Axelsson

Senast ändrad