Lättläst information om Corona

Corona är ett virus som orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Viruset sprids just nu
i hela världen.

Sjukdomen kan vara farlig
för personer som är äldre
och för personer som redan har andra sjukdomar.

De flesta som får sjukdomen
får lite hosta och feber
och blir friska av sig själv.

Vissa blir allvarligt sjuka
och får svårt att andas
och lunginflammation.

Sjukdomen sprids när man är nära
en person som är sjuk
eller när en sjuk person hostar eller nyser.

Vi behöver hjälpas åt
för att stoppa spridningen av corona.

Så här kan du hjälpa till

Stanna hemma om du är sjuk

Har du ont i halsen, hosta, feber
eller problem med dina luftvägar
ska du stanna hemma.

Tvätta händerna

Tvätta händerna ofta med tvål och vatten
i minst 20 sekunder.

Använd handsprit om du inte kan tvätta händerna
med tvål och vatten.

Hosta och nys i armvecket
eller i en pappersnäsduk.

Skydda de som är äldre
och de som riskerar att bli allvarligt sjuka

Låt bli att besöka dina äldre anhöriga
om de är på sjukhus, äldreboende
eller vissa LSS-boende.

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.

 

Senast uppdaterad av Johan Alsén