Rapport från årets TUR-mässa

I helgen var det åter dags för den årliga rese- och turistmässan i Göteborg.

Stark framtidstro, trots mindre resemässa

 

Den 21-24 mars pågick den stora rese- och turistmässan TUR i Göteborg.

90 länder och regioner fanns representerade för att få oss svenskar att spendera ännu mer tid och pengar på resor. Det finns både framtidshopp och oro kring hur branschen kommer att utvecklas de kommande åren. Ekonomiska kriser, naturkatastrofer, global uppvärmning och terrorism är saker som kan hämma resandet. Samtidigt visar alla undersökningar att vi gärna lägger våra pengar på resande och rekreation.

 

Turismen i Sverige kunde under 2012 uppvisa en svag uppgång, prognosen pekar på en tillväxt på 0,4%. Det är främst svenskarnas privatresande både inom landet och när vi åker på utlandssemester som ökar. Däremot har affärsresandet det betydligt tuffare.

 

I år firar TUR-mässan 30 år och under dessa år har det skett stora förändringar inom branschen. Från att trycka stora, tjocka resekataloger med priser och beskrivningar går vi mer och mer mot den digitala världen. Idag handlar det om att kunna boka och betala sitt boende direkt med sin smartphone.Något annat som är viktigt idag är hållbarhetsperspektivet och här har resebranschen gjort stora framsteg de senaste åren. Vi vill resa mer miljömässigt, gärna klimatkompensera om vi skulle råka välja ett transportmedel som inte är så bra för miljön.

Andra perspektiv inom hållbarhet är det sociala. Vi blir mer och mer medvetna om att människor som tillhandahåller produkter och tjänster ska få hyggligt betalt och ha humana anställningsvillkor. 

 

Årets mässa var betydligt mindre och mer koncentrerad än under tidigare år.

Detta har olika orsaker. Mycket av affärerna idag går via internet, sedan är det kostsamt att

bygga och bemanna en monter under några dagar. Skåne har valt att finna nya kommunikationsvägar att nå sina kunder och Landskrona tänker likadant.

 

- För oss i Landskrona är det viktigt att tillsammans med vår besöksnäring skapa synlighet via de distributionskanaler som är affärsmässigt mätbara och kan skapa tillväxt för destinationen. Det gäller att synas på ställen där inte alla andra finns och våga vara unik och sticka ut.

En allt viktigare kanal blir vår gemensamma boknings- och informationsplattform visitskane.com som håller samman hela Skåne, säger Thorsten Karlén, destinationsutvecklare på

Landskrona stad.

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.