KIDISH vinner guld

?? kidish.jpg

Kampanjen Kidish har vunnit första pris i den nationella PR-tävlingen Spinn i kategorin samhällsinformation. Kidish ska ge vuxna bättre förståelse för vad barnen pratar om i digitala kanaler och bidra till att förhindra nätmobbning.

Kidish togs fram genom ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen och reklambyrån Garbergs Malmö under våren 2017. Det är en uppföljning på den tidigare kampanjen #snackaomhat, som också vunnit flera priser. 

− Ett viktigt uppdrag som följer med föräldraskapet är ansvaret för att sätta gränser och ge stöd till våra unga. Då måste vi förstå verkligheten våra unga lever i. Utan kunskap om deras språkbruk blir det omöjligt. När vi inte förstår deras språk kan vi inte markera när gränser passeras, när kränkningar sker och inte heller ge stöd till de som blivit utsatta. Kidish fungerar som en viktig ögonöppnare för många av oss och visar hur lite vi vet om ungas språkbruk, säger Lisa Flinth, ordförande i utbildningsnämnden. 

Kidish är en ordbok som har tagits fram i samarbete med ungdomar i Landskrona stad i åldrarna 12–15 år och innehåller nästan 400 ord som unga använder i sin vardag. Ordboken har även lanserats i en digital version på kidish.se där man som förälder kan slå upp ord, läsa på om digitala kanaler eller förstå vad en särskild emoji betyder. På sajten kan man också testa sina egna kidish-kunskaper.


Mer om Landskrona stads arbete mot näthat
Här kan du läsa mer om kidish.se
Här kan du läsa mer om #snackaomhat

Om PR-tävlingen Spinn
Spinn startade 2004 och är Sveriges största PR-tävling. Över 175 inskickade bidrag tävlade 2017. I tävlingen belönas Sveriges bästa PR-insatser med huvudfokus på icke-köpta kanaler. Spinn arrangeras av branschorganisationen Precis. Här kan du läsa mer om Spinn.

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.