#Snackaomhat nominerad till Guldägget

?? Snackaomhat_golden egg.jpg

Landskrona stads arbete mot näthat bland unga uppmärksammas igen. Nu är den digitala kampanjen #snackaomhat nominerad till Guldägget.

Den digitala kampanjen #snackaomhat togs fram genom ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen och reklambyrån Garbergs Malmö under våren 2016. Kampanjen gick i korthet ut på att föräldrar kunde anmäla sig till en sms-tjänst och få näthat skickat till sin mobil i en vecka. Syftet var att föräldrar skulle bli mer involverade i sina barns digitala vardag.

I november 2016 vann kampanjen den rikstäckande pr-tävlingen Spinn. Nu är den återigen nominerad – denna gång till det prestigefulla Guldägget.

Kampanjen #snackaomhat är nu inne i nästa fas. Arbetet pågår med att skapa en utbildningsplattform som ska förklara för föräldrar hur olika sociala medier fungerar. Plattformen ska dessutom förse föräldrar med en ordbok som avkodar det språk barn och ungdomar använder i samband hot och kränkningar i sociala medier.

Fakta om Guldägget
Guldägget är Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Sedan starten 1961 har tävlingen vuxit till att omfatta i 15 kategorier. Uppdragsgivare som vunnit Guldägget tidigare är bland annat United Nations World Food Programme (2016), Universal Music (2014) och Volvo (2012).

För mer information:

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.