Den här webbplatsen använder tjänsten Talande webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen.
Många människor i Sverige bor i eget hus.
Ibland vill husägare bygga om
eller ändra något på eller inuti sitt hus.
Om du bor i hus och vill bygga om
måste du ofta fråga om bygglov
eller göra en byggnamälan till kommunen.
Om du vill bygga ett hus
måste kommunen säga ja till att du bygger.
Det innebär att du får bygglov.
Det är inte säkert att du får lov
att bygga ett hus även om du vill det.
Du frågar om bygglov genom
att du fyller i ett speciellt papper
som du lämnar till kommunen.
Om du vill ändra något mindre med ditt hus
behöver du inte alltid fråga om lov.
Däremot kan du behöva tala om
att du vill göra en ändring.
Det kan vara att du vill
ställa in en braskamin i ditt hus.
Det kan också vara om du vill bygga
ett litet hus på din tomt.
Det som brukar kallas friggebod.
Du talar om din ändring genom att
göra en bygganmälan.
Det gör du genom att fylla i
ett speciellt papper som du lämnar
till kommunen.
Det kostar pengar när du frågar om
bygglov eller gör en bygganmälan.
Hur mycket det kostar beror på
vad du vill bygga eller ändra.
Du ska betala även om kommunen
säger nej till ditt bygge eller
om du ångrar att du frågat om bygglov.
När du bygger ett hus måste du följa en lag.
Lagen heter Plan- och bygglagen.
Lagen bestämmer bland annat hur
och var du får bygga.
Kommunen kontrollerar att du följer lagen.
Det du vill bygga får inte vara
en fara för dina grannar.
Det får heller inte vara en fara för djur och natur som finns i närheten.
lagen innebär att du har rätt att se
vilka byggplaner och ändringar
som redan finns för naturen runt omkring dig.
Har du frågor om att bygga eller om att bygga om kan du ringa till kommunen.
Vi kan svara på frågor om du
behöver bygglov eller bygganmälan.
Ring 0418-47 00 00.
Senast uppdaterad av Johan Alsén
Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.