Den här webbplatsen använder tjänsten Talande webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen.
Gör så här om du upptäcker en brand:
Varna andra genom att berätta att det brinner. Rädda sedan andra människor om du kan.
Ring sedan brandkåren på telefonnummer 112. Försök släcka branden om du kan göra det
utan att du blir skadad själv.
Om du inte kan släcka elden
stäng dörren till rummet där det brinner.
Om det brinner i en kastrull ska du kväva elden
genom att lägga på ett lock.
Stäng sedan plattan och tag bort kastrullen.
Det bästa är att sätta kastrullen utomhus.
Du ska inte sätta kastrullen i vasken.
Om TV:n börjar brinna ska du dra ut kontakten. Sedan ska du hälla vatten på den och dra ut TV:n utomhus.
Om en brand är liten kan du försöka släcka den om du har brandsläckare.
Kryp under röken när du släcker.
Stå aldrig i röken.
Röken är giftig.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.
Senast uppdaterad av Tobias Aldgård
Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.