Äggkampanj 2010 – hur lever och bor våra värphöns?

Vi svenskar äter i genomsnitt cirka 200 ägg per person och år. Men hur många vet egentligen hur hönsen som värper äggen lever och bor?

Miljöförvaltningen kommer under vecka 13, påskveckan, utföra en infor-mationskampanj om ägg i 11 av Landskronas livsmedelsbutiker. Kampanjen går ut på att informera konsumenterna om de olika produktionssystem som idag används i samband med äggproduktion samt hur man som kund kan göra ett medvetet val för hönans livsstil.

De produktionssystem som idag finns i Sverige och som uppfyller lagstiftning-ens krav är:

  • Höns i ekologisk produktion (11 %)
  • Höns i frigående system (50 %, varav 0,09 % har möjlighet att gå ut)
  • Höns i inredda burar med sittpinne, värprede och ströbad (40 %)

De ägg som säljs i detaljhandeln ska vara märka med produktionssystem så att man som kund själv kan informera sig om hur äggen är producerade. Märk-ningen ska informera om vilken metod man använt sig av i samband med produktionen, i vilket land ägget är producerat samt på vilken gård/anläggning.

Följande butiker har valt att delta i kampanjen:

ICA Kvantum
City Gross
Hemköp
Coop Konsum
Lidl
ICA Ankaret
ICA Krysset
ICA nära i Asmundtorp
Häljarpshallen
Matöppet i Glumslöv
Möllebackens livs på Ven

Välkommen in i någon av de 11 medverkande butikerna för mer information!

Miljöförvaltningen, Landskrona stad

Mer information:
Affisch äggproduktion
Informationsblad märkning av ägg

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.