Äggkampanj 2010 – hur lever och bor våra värphöns?

Vi svenskar äter i genomsnitt cirka 200 ägg per person och år. Men hur många vet egentligen hur hönsen som värper äggen lever och bor?

Miljöförvaltningen kommer under vecka 13, påskveckan, utföra en infor-mationskampanj om ägg i 11 av Landskronas livsmedelsbutiker. Kampanjen går ut på att informera konsumenterna om de olika produktionssystem som idag används i samband med äggproduktion samt hur man som kund kan göra ett medvetet val för hönans livsstil.

De produktionssystem som idag finns i Sverige och som uppfyller lagstiftning-ens krav är:

  • Höns i ekologisk produktion (11 %)
  • Höns i frigående system (50 %, varav 0,09 % har möjlighet att gå ut)
  • Höns i inredda burar med sittpinne, värprede och ströbad (40 %)

De ägg som säljs i detaljhandeln ska vara märka med produktionssystem så att man som kund själv kan informera sig om hur äggen är producerade. Märk-ningen ska informera om vilken metod man använt sig av i samband med produktionen, i vilket land ägget är producerat samt på vilken gård/anläggning.

Följande butiker har valt att delta i kampanjen:

ICA Kvantum
City Gross
Hemköp
Coop Konsum
Lidl
ICA Ankaret
ICA Krysset
ICA nära i Asmundtorp
Häljarpshallen
Matöppet i Glumslöv
Möllebackens livs på Ven

Välkommen in i någon av de 11 medverkande butikerna för mer information!

Miljöförvaltningen, Landskrona stad

Mer information:
Affisch äggproduktion
Informationsblad märkning av ägg

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.

Senast uppdaterad av Johan Alsén