Landskrona stad lanserar kampanj för att förebygga dopning

?? redofordopning_nyhet.jpg

I Sverige görs få insatser för att upplysa om riskerna med dopning. Därför lanserar Landskrona stad, i samarbete med flera lokala gym, en ny informationskampanj som ska slå hål på de vanligaste myterna om dopning. Målgruppen är killar och tjejer i åldrarna 16-25 år.

Dopning är inte mer utbrett i Landskrona än i andra städer. Däremot finns det en stark vilja att förebygga dopning och förhindra att fler personer använder sig av exempelvis anabola androgena steroider och andra dopningsklassade medel. Den 28 februari lanseras därför sajten redofordopning.se, som består av ett digitalt test där man kan testa sina kunskaper om dopning.

Ökar kunskapen om riskerna med dopning

– Det finns mycket okunskap när det kommer till dopning. Alla vet inte vad som räknas som dopning, och alla känner inte till de risker som följer med att dopa sig. Om man får mer kunskap, tror vi också att man ta klokare beslut när det kommer till träning och hälsa, säger Sofie Wilen, ANDT (alkohol, narkotika, dopning, tobak)-koordinator i Landskrona stad.

Dopningsmedel tas ofta i estetiskt syfte, men det finns också andra skäl. Kampanjens syfte är att påverka personer i riskzonen att inte börja använda dopning. Målgruppen är därför unga tjejer och killar i åldrarna 16-25 år. Kampanjen kommer att spridas i sociala medier samt på lokala gym och träningsanläggningar.

Dopning av estetiska skäl

– Bruk av prestationshöjande medel har under senare tid debatterats i media och på sociala medier. Däremot diskuteras inte dopning av estetiska skäl i samma utsträckning. Risken är därför att unga människor inte kopplar dopning till sin egen situation. Kampanjen syftar till att på en konkret nivå väcka tankar och få fler att fundera över riskerna med doping, säger Kjell Thoresson, förvaltningschef på fritids- och kulturförvaltningen i Landskrona stad.

Gör ett dopningstest

Kampanjen redofordopning.se består av ett test med 13 påståenden om dopning där man kan svara stämmer eller stämmer inte. Kampanjen kommer att synas i sociala medier, samt på fem av Landskronas största gym mellan den 28 februari-28 mars 2018. Testet har faktagranskats av medicine doktor Kurt Skårberg på nationella dopningsmottagningen i Örebro och av Johan Öman, medgrundare av PRODIS (Prevention av dopning i Sverige).

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.