Kampanjen Snacka om hat vinner Silverägg

?? logotyp-snacka-om-hat.png

Landskrona stads arbete mot näthat bland unga uppmärksammas igen. Nu har den digitala kampanjen #snackaomhat vunnit ett Silverägg.

Den digitala kampanjen #snackaomhat togs fram genom ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen och reklambyrån Garbergs Malmö under våren 2016. Kampanjen gick i korthet ut på att föräldrar kunde anmäla sig till en sms-tjänst och få näthat skickat till sin mobil i en vecka. Syftet var att föräldrar skulle bli mer involverade i sina barns digitala vardag.

I går, den 4 maj, vann kampanjen ett Silverägg på reklambranschens tävling Guldäggsgalan i Stockholm i kategorin Direkt. Tävlingen vanns av Ikea som har döpt om produkter efter vanliga Google-sökningar.

Kampanjen #snackaomhat är nu inne i nästa fas. Arbetet pågår med att skapa en utbildningsplattform som förklarar hur olika sociala medier fungerar. Plattformen ska dessutom förse föräldrar med en ordbok för det språk barn och ungdomar använder i samband hot och kränkningar i sociala medier.

Fakta om Guldägget
Guldägget är Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Sedan starten 1961 har tävlingen vuxit till att omfatta i 15 kategorier. Uppdragsgivare som vunnit Guldägget tidigare är bland annat United Nations World Food Programme (2016), Universal Music (2014) och Volvo (2012).

För mer information:

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.