Landskrona först i Skåne med helelektrifierad stadsbusstrafik

?? elbuss landskrona.jpg

Fredagen den 18 januari invigdes Landskronas nya elbussar med trafikstart lördagen den 19 januari. Landskrona är först ut i Skåne och är även störst i Sverige i satsningen om en tyst, ren, helelektrifierad stadsbusstrafik som omfattar totalt 19 elbussar och drivs av el märkt Bra Miljöval.

Det är 14 nya elbussar som kommer att rulla i staden och totalt med trådbussarna kommer Landskronaborna ha 19 elbussar tack vare trepartssamarbetet mellan Skånetrafiken, Landskrona stad och Nobina. Talade på invigningen gjorde bland annat Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande i Landskrona, Jens Listrup, ställföreträdande trafikdirektör på Skånetrafiken och Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne.

– En 100 procent elektrifierad stadstrafik gör Landskrona ledande bland Skånes kommuner och bidrar till en renare och tystare stadsmiljö såväl som ett stort bidrag till att vi når ambitionerna i Parisavtalet, säger Jens Listrup, ställföreträdande trafikdirektör på Skånetrafiken.

De närmsta åren kommer Landskronaborna se ännu fler insatser för att öka andelen hållbara transporter.

– Vi är stolta över att vara i framkant med helelektrifierad stadsbusstrafik. Det här är en del av en större satsning, där vårt eget mål är att alla Landskrona stads egna fordon ska drivas med fossilfri energi år 2020, säger Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona stad.

14 nya elbussar ska trafikera samtliga linjer i Landskronas stadstrafik. Alla busslinjer kommer att ha samma trafikutbud som i dag och det blir inga skillnader i tidtabellerna. Landskronas stadstrafik hade 2,7 miljoner resande under 2018 vilket är en resandeökning med 2,2 procent mot året innan.

Klimatsmartare

Bussarna innebär en klimatsmart trafik som bidrar till en renare stadsluft och en stadsmiljö med mindre buller. Elbussarna i Landskrona kör på el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. Bussarna sparar cirka 95 procent av klimatutsläppen jämfört med bussar som körs på det förnybara drivmedlet biogas.

Tystare

Elbussarna genererar cirka 6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det innebär att ljudnivån ombord bussen och i bussens närhet är markant lägre. Det ger behagliga resor och en stadsmiljö med mindre buller.  Eftersom de är så tystgående är de utrustade med en varningssignal som föraren kan använda när hen närmar sig fotgängare och cyklister. Varningssignalen låter som en ringklocka, likt sådana som används på spårvagnar.

Om bussarna

De nya bussarna, totalt 14 stycken, kommer från den kinesiska tillverkaren BYD, Build Your Dreams. Modellen heter K9U. Bussarna är 12 meter långa, har 27 fasta sittplatser, cirka 40 ståplatser och gott om plats för barnvagnar och rullstolar. Bussarna laddas på Nobinas depå. De har en maxsträcka på cirka 20 mil mellan laddningstillfällena. Alla berörda förare har utbildats i att köra och ladda de nya bussarna.

I Landskrona används inte laddstolpar och det saknas således likriktarstationer. Likriktningen av strömmen sker istället i bussen när den är ansluten till laddare på depå. Varje buss bär med sig en laddare/likriktare som används för att ladda den.

Bussarnas inredning

Bussarna har bland annat mer plats för rullatorer och barnvagnar,uttag för USB-laddare nära varje sittplats så att du exempelvis kan ladda din mobiltelefon, och stoppknappar som återkopplar med ljus, för att öka trygghet och tydlighet.

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.

Senast uppdaterad av Maria André