Landskrona museum utforskar svensk reklamhistoria i ny utställning

Reklam från klädföretaget Junex på 1940-talet. Originalillustrationen av Ib Thaning visas i utställningen. ?? toppbilde_rumforreklam.jpg

Varje dag möter vi massor av reklam. Och vi har alla åsikter om den. Vad vi köper, hur och var, visar vem vi är. På så vis är reklamen ett avtryck av sin samtid och en ovärderlig kulturskatt. Nu har en ny, permanent utställning om svensk reklam öppnat på Landskrona museum.

Sveriges arkiv för reklam och grafisk design, Rum för Reklam, finns sedan 2001 på Landskrona museum. Samlingen består av över 100 000 objekt och innehåller allt från skisser och original till annonser och hela kampanjer.

Utställningen Reklam! som öppnade på Landskrona museum nu i oktober är baserad på denna samling. Med utgångspunkt i reklamen utforskar utställningen samhället och samtiden från 1900-talet fram till idag. Vad kan den berätta för oss om dåtida och nutida ideal, trender och värderingar? Och vilka exempel finns det på när reklam har brutit ny mark och varit en kraft i samhället?

– I Reklam! presenteras svensk reklam ur ett kulturhistoriskt perspektiv med fokus på samhället och sin samtid. Film, radio, originalföremål och annonser visas tillsammans med digital teknik och kreatörerna bakom minnesvärda kampanjer presenteras, säger Hannah Fredriksson, antikvarie på Landskrona museum.

Tillgänglighet i fokus

– Tillgängligheten har varit viktig i utformandet av utställningen, berättar Åsa Karlsson, antikvarie och utställningsansvarig. – Vi har strävat efter att göra utställningen så tillgänglig som möjligt. Utställningens grafiska profil är till exempel utformad speciellt för att öka läsbarheten. Vi har även tillsammans med en digital byrå tagit fram appen Reklam! där besökaren kan fördjupa sig i reklamhistorien och se mer material ur arkivet. I appen kan man även få utställningen syntolkad.

Rum för Reklam

I Rum för Reklam på Landskrona museum förvaltas en unik samling reklamhistoriskt material. Reklam är en viktig del av vår tids visuella kultur och Landskrona museum arbetar med att tillgängliggöra detta kulturhistoriska material samt bevara och vårda det för framtiden. Det är en viktig pedagogisk uppgift att diskutera reklamens påverkan och roll i dagens samhälle, framför allt med barn och unga.

Läs mer om Rum för Reklam

Öppettider:
Tis-sön 12-17
Torsdag 12-20
Fri entré
landskrona.se/museum

Illustrerad av Jane Bark på 1970-talet och har bland annat varit med i Femina och på omslaget till boken ”Jane Barks bilder från femtiotalet till idag” som fick diplom i Guldäggstävlingen 2001. Den är ett exempel på grafisk design ur arkivet.

Reklam från klädföretaget Junex på 1940-talet. Originalillustrationen av Ib Thaning visas i utställningen.

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.