Landskrona och Ven på årets TUR-mässan

Svensk turistnäring lägger in en högre växel och spår rekordomsättning under 2010.

I dagarna fyra pågår nordens största rese- och turistmässa TUR i Göteborg. Många fråge­tecken väntar på att bli uträtade. Hur kommer världsturismen att utvecklas nu när konjunkturen är på väg att vända? Hur står sig Sverige i den internationellt hårda konkurrensen? Hur kommer klimatet att påverka vårt fram­tida resande? Ja, frågelistan är lång, men med tusentals branschspecialister på plats inom alla områden borde spekulationerna dugga tätt.
Landskrona och Ven finns på årets turistmässa, men med nytt koncept och innehåll.

116 länder och regioner, allt från Barbados, Montenegro och Seychellerna till minsta lilla turistsevärdhet i Sverige slåss om såväl fackbesökare, press som allmänna besökare.
TUR-mässan kan beskrivas som en livlig, österländsk marknad där dofter, smaker, musik och ljussättningar ska fängsla och attrahera våra sinnen.

Även från den politiska sidan börjar nyfikenheten och intresset att vakna för världens snabbast växande industri. Jordbruksminister Eskil Erlandsson presenterar satsningarna om Matlandet Sverige, infrastrukturminister Åsa Torstensson lovar bättre lyhördhet och samverkan mellan region, stat och näring när det gäller infrastruktursatsningar och näringsminister Maud Olofsson satsar mer pengar för att marknads­föra Sverige som turistland i framtiden.
Idel glada och positiva nyheter alltså.

Landskrona har i år för första gången på flera år ingen egen monter på mässan, men finns med med informationsmaterial ibland annat den skånska montern. Skåne har kraftigt skurit ner sin monteryta från att tidigare ha haft en bland de största svenska montrarna till att numera lyfta fram en liten vägg med konstgräs framför. Generellt är det den trend man kan se växa sig starkare att organisationerna drar ner på storleken och därmed kostnaderna, men att man ändå måste finnas på plats.

Samarbetet mellan Venföretagen, Landskrona stad, Ven-Trafiken och Spar-Shipping visade upp sig i en färgglad och omtyckt hörnmonter under namnet VisitHven.

Sammantaget ser det mycket positivt ut för svensk rese- och turistnäring. 2009 års slutresultat blev trots finanskris och djup lågkonjunktur inte så pjåkigt. I stort sett landade branschen på samma nivåer som rekordåret 2008 med en totalomsättning på 250 miljarder kronor och det visar på att den här industrin står sig stark trots omfattande världskris. För 2010 spås en tillväxt på hela 3% vilket är en mycket positiv prognos och alla på mässan verkar vara överens om att nu vänder det på allvar uppåt igen och förhoppningsvis blir 2010 ett all-time-high.

Så inga dystra miner i Göteborg inte och den stora frågan alla fortfarande måste beakta är klimathotet. Hur kan vi semestra smart utan att göra för stor negativ påverkan på naturen och hur kan branschen klimatkompensera för de aktiviteter som fortfarande är miljöbovar? Här har inte minst flyget stora frågeställningar att lösa.

Festerna, minglet och mötena fortsätter och med tanke på att vi nu i helgen vrider fram våra klockor en timme, så känns sommaren och semestern allt närmare.

Text och bild: Thorsten Karlén, Destinationsutvecklare Landskrona stad

Bild1 Visitven monter
Bild2 Visitven monter
www.visitven.se

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.