Servicevärdar hjälper landskronaborna i kollektivtrafiken

Den 7 mars satte Skånetrafiken och Nobina igång ett test med servicevärdar i kollektivtrafiken i Landskrona.

Servicevärdarna finns till hands för att svara på frågor, hjälpa till med val av biljett, men de ska också vara en länk mellan tågen och stadsbussarna, så att övergången flyter smidigt. De blir även bussförarnas och trafikledningens förlängda arm som kan rapportera avvikelser och föreslå alternativa färdvägar vid störningar.

- Med servicevärdarna får vi chansen att ge våra kunder mer personlig service, och dessutom ökar vi resenärernas känsla av att hela resan, buss och tåg hänger ihop, säger Kasper Kalén, affärsutvecklare på Skånetrafiken i Landskrona.

På plats i en vecka
Servicevärdarna har nu funnits på plats i lite mer än en vecka och det märks att resenärerna tycker att det är positivt. 

- De uppskattar att vi finns på plats, svarar på deras frågor och inte minst visar att vi lyssnar, säger Richard Pantzar affärsutvecklare på Nobina i Landskrona.

Specialutbildade busschaufförer
Servicevärdarna arbetar vanligtvis som busschaufförer i Landskrona stadsbusstrafik och är specialutbildade för rollen som servicevärdar. Projektet pågår till och med den 27 maj. Servicevärdarna finns på plats vardagar mellan klockan 06.00-09.00 samt 15.20-18.20.

Omtyckta stadsbussar
Stadsbussarna i Landskrona är omtyckta, bland annat för sina trevliga förare och sin punktliga trafik. Det visade det senaste resultatet från den årliga Kollektivtrafikbarometern (s. 34) som placerar stadsbussarna på en hedrande femteplats av alla Sveriges städer.

I höstnumret av Magasinet skrev vi en artikel om Skånes gladaste busschaufförer som finns i Landskrona. Klicka här för att läsa artikeln.



Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.