Träning för äldre

Det är aldrig för sent att börja motionera och träna. Att motionera tillsammans är både roligt, inspirerande och skapar gemenskap.

Seniorer tränar gruppträning

Fritids- och kulturförvaltningen erbjuder träning i grupp för äldre (55+) som vill röra på sig och prova nya saker.

Tre gånger i veckan anordnas en aktivitet på Puls arena. En av aktiviteterna är promenad och då är vi givetvis utomhus. Varje aktivitet är en timme under förmiddagen.  Alla är välkomna och det är drop-in som gäller.
Begränsat antal platser beroende på aktivitet och lokal.

I vår seniorträning får du prova olika slags träning till exempel boule, promenader, styrketräning, självförsvar, balansträning med mera. Vi samarbetar med olika föreningar i staden så ledarna är kompetenta inom sin idrott.

Vår seniorträning riktar sig till dig som är 55 år eller äldre. Passen erbjuds dagtid då det finns gott om utrymme för träning i hallen. Seniorträningen är återkommande vår och höst. Du kan starta när du vill under terminen. Träningen är gratis.

Häng med och rör på dig tillsammans med oss!

Vårterminens träning är ett samarbete tillsammans med West Winds IK, Landskrona Karate Klubb, Yoganovisen, Kom och Landa Hälsocenter, Friskis och Svettis Landskrona, Öresundfitclub och Susann Nilsson - Framgångsvision.

Varför är det så viktigt med motion för äldre?

God muskelstyrka och balans behövs i vardagen. Åldrandet innebär att muskelstyrkan, rörelseförmågan, balansen och konditionen förändras. Genom regelbunden motion och träning kan man se till att behålla så mycket som möjligt av sin fysiska kapacitet.

Regelbunden och varierad fysisk aktivitet ger också positiva effekter på minnet, koncentrationen, uppmärksamheten och reaktionstiden.

(Källa: folkhälsan.fi)

Schema

Nedan kommer du kunna hitta schema för kommande veckor. Ändringar av tid, aktivitet eller plats meddelas här. Så även om något pass skulle bli inställt. Ta därför alltid för vana att kolla schemat strax innan du går.

Presentation av aktiviteterna

Rörelse & Balans
Ett jympainspirerat pass där vi tränar styrka, kondition och balans i lagom tempo så alla kan vara med.
Passen kommer hållas i Puls arenas nya gymnastikhall som är på bottenplan bakom receptionen.

Tabata
Ännu en av storfavoriterna. Ett varierande pass där du tränar bl.a. styrka, smidighet och kondition. Med högintenstiva intervaller, där man jobbar i 20 sekunder och vilar i 10, orkar du mer än du tror.

Självförsvar
Lär dig genom enkla tekniker hur du efter din egen förmåga bäst försvara dig själv.
Med inslag av lite styrka och smidighet utan vikter och den egna kroppen som tyngd.

Promenad
Vi går i ganska rask takt en sväng i närområdet. Ibland hamnar vi i Karlslundsparken och ibland nere vid Citadellområdet.
OBS! Den 8 juni går vi Sandbergsslingan, det tar längre tid än vanligt och är i tuff terräng. Läs mer om slingan här.

Boule
Vi får prova dom nya boulebanorna på Puls arena. Det finns banor både inomhus och utomhus.

Discgolf
Discgolfbanan ligger nere i stan mellan Slottsparken och Kasernplan. Vi samlas där och spelar ett par hål. 20st discar finns att låna.
 

Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.

Kontakt  
Kontakt

Aktivitetsutvecklare
Tanja Karppinen
0418-47 33 27
0733-47 33 27
tanja.karppinen@landskrona.se

Hitta till Puls arena  
Hitta till Puls arena

Med buss åker du linje 1. Närmaste busshållplats är Silvergården.