Den här webbplatsen använder tjänsten Talande webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen.
Varje dag möter vi massor av reklam. Och vi har alla åsikter om den. Vad vi köper, hur och var, visar vem vi är. Olika budskap i annonser, på förpackningar, affischer och i trycksaker är snabbt föränderliga bilder av det samhälle vi lever i. På så sätt skvallrar reklamen om samhället och människan. Den fångar vår kultur, våra föreställningar och vår livsstil. Därför är det viktigt att bevara, dokumentera och kartlägga den men också granska och ifrågasätta reklamen och se på den ur ett pedagogiskt perspektiv. Reklam är en del av vår kulturhistoria och har idag en given plats på Rum för Reklam.
Rum för Reklam är Sveriges arkiv för reklam och grafisk design, som idag finns på Landskrona museum. Här förvaltas en unik samling reklamhistoriskt material. Reklam är en viktig del av vår tids visuella kultur och vi arbetar med att tillgängliggöra detta kulturhistoriska material samt bevara och vårda det för framtiden.
Genom att studera reklam ur olika perspektiv; kulturella, historiska, ekonomiska och sociala, skapas möjlighet att tolka samhällets utveckling. I reklamen synliggörs ofta materiella förhållanden, sociala relationer och tankemönster både på individuell nivå och i vidare sammanhang. Det är en viktig pedagogisk uppgift att diskutera reklamens påverkan och roll i dagens samhälle, framför allt med barn och unga.
I oktober 2017 öppnade den ny, permanent reklamhistoriska utställningen Reklam! på Landskrona museum. Med utgångspunkt i reklamen utforskar utställningen samhället och samtiden från 1900-talet fram till idag.
Vad kan reklamen berätta för oss om dåtida och nutida ideal, trender, värderingar och behov? Och vilka exempel finns det på när reklam har brutit ny mark och varit en kraft i samhället? Film, radio, originalföremål och annonser visas tillsammans med digital teknik. Vi möter kreatörerna bakom minnesvärda kampanjer, och utforskar nya infallsvinklar på svensk form och reklam. Läs mer om utställningen
Grunden till arkivet lades 1996 av Reklam & Designhistoriska Föreningen i Malmö, som bildades med syfte att dokumentera och berätta Sveriges reklamhistoria. Samarbetet med Landskrona museum inleddes 2001.
Sveriges arkiv för reklam och grafisk design, är det enda arkiv i Sverige som samlar reklammaterial ur ett kulturhistoriskt perspektiv. Större delen av materialet är från mitten av 1900-talet och framåt. Här finns allt från originalmaterial till färdiga produktioner, intervjumaterial och arbetsredskap. Samlingen består idag framförallt av annonser, affischer, Tv- & radioreklam, grafisk formgivning i form av förpackningar, böcker, m.m.
I arkivet finns material från ett åttiotal donationer och depositioner. Dessa kommer från enskilda kreatörer så som till exempel formgivare, illustratörer, fotografer, art directors och projektledare, men också från reklambyråer, företag och organisationer i Sverige.
Insamling sker även av samtida material, bland annat genom en löpande registrering av bidragen från en av reklambranschens nationella tävlingar: Guldägget (1961-) .
Allt material på Rum för Reklam skrivs in i en databas som uppdateras löpande. Materialet läggs in med text och bild. Databasen är en viktig del av verksamheten. Denna möjliggör för utbildningar, forskare och allmänhet att söka fritt i inlagt material.
Välkommen att kontakta oss om du är intresserad av att donera material till Sveriges arkiv för reklam och grafisk design.
För att en donation/deposition skall kunna tas emot måste dess innehåll överensstämma med Rum för Reklams verksamhet, dvs. bevarande och tillgängliggörande av den svenska reklamens historia. Materialet ska bestå av svensk reklam eller dess närbesläktade ämnesområden så som till exempel reklamfotografi, copywriting, illustration och grafisk formgivning.
Det är viktigt att reklammaterialet är representativt för svensk reklam vad avser ett eller flera följande områden; personligt livsverk, allmän kännedom/spridning, verkshöjd/originalitet, hantverksmässiga kvaliteter och reklambranschens historia.
Allt material som Rum för Reklam tar emot, bevaras och tillgängliggörs för forskare, skola och till viss del allmänheten.
(Med bevarande avses ändamålsenlig fysisk förvaring (personal, klimat, säkerhet), eventuella konserverande åtgärder efter bedömning, samt digitaliserande av material för att i möjligaste mån förlänga samlingarnas livslängd. Med tillgängliggörande avses registrering i reklamarkivets databas samt att det görs sökbart via Internet).
Det finns möjlighet att beställa bilder ur reklamarkivets samlingar. Bilder levereras i digital form. Beställning sker via mail. Landskrona museum tar ut en sedvanlig förmedlings-/expeditionsavgift vid bildbeställning.
Observera att Rum för Reklam/Landskrona museum ej har upphovsrätt till reklambilderna. Bildbeställaren ansvarar själv för att ta kontakt med upphovsrättslig ägare och kontrollera att bilderna får användas i sammanhanget. Tänk på att eventuell publiceringsavgift kan tas ut av upphovsrättslig ägare i samband med tryck eller annat kommersiellt bruk.
Kontaktuppgifter
Besöksadress
Landskrona museum, Slottsgatan. Hiss finns.
Postadress
Rum för Reklam
Landskrona museum
Slottsgatan
261 31 Landskrona
Direkt till Reklamarkivet
E-post: reklam@landskrona.se
Vid frågor om Rum för Reklam:
Annelie Ingvarsson, Antikvarie. Tfn 0418-47 04 88
Anneli Oxenstierna, Museilektor. Tfn: 0418-47 05 68
Denna webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.
Senast uppdaterad av Caroline Larsson
Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.