Den här webbplatsen använder tjänsten Talande webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen.
Reklam är en spegling av sin tid! Reklam och reklamens uttryck bidrar till att forma, bekräfta och utmana våra föreställningar om hur vi ser på oss själva, varandra och vår omvärld.
Det är därför viktigt att känna till reklamens språk och få redskap för att kunna analysera, reflektera och kritiskt granska. Därför är kontakt med forskare och skolor en viktig del av rum för Reklam.
Varje dag möter vi flera olika reklambudskap. Alla har samma mål. Att få oss att tänka i nya banor och köpa just deras vara eller tjänst. Med sina enkla och raka budskap, påverkar reklam oss som få andra medier gör. Vad vi köper, hur vi köper det och var, visar vem vi är. Reklamen berättar om våra ideal, föreställningar, drömmar och rädslor. Det mesta i vårt samhälle går på ett eller annat sätt att koppla till reklam. Detta gör reklam till ett viktigt studieområde. Grundtanken med de pedagogiska aktiviteter som vi håller för skolor, är att öka medvetenheten om reklamens roll och att genom materialets historiska bredd kunna se och skönja likheter, skillnader och utveckling. Reklam används idag på flera olika plan och ser olika utifrån målgrupp och syfte.
Med utgångspunkt i arkivets material som både är historiskt och nutidsbaserat arbetar vi fram flera olika alternativ för mediepedagogik. Vi strävar efter att ge eleverna redskap för tolkning och inspiration till att studera och utforska de mönster som präglar medieutbudet och omvärlden. Kanske kan vår förståelse och användandet av medier ge oss en insikt om och förståelse för den kultur vi själva är en del av och tillsammans konstruerar. Utbildningar på grundskole- och gymnasienivå samt högskolor erbjuds visningar och aktiviteter i samband med utställningarna på Rum för Reklam. Vi presenterar en pedagogik som är speciellt relaterad till den typ av kommunikation som reklamen är. En pedagogik som är tillämpbar för olika stadier och utbildningar.
Läs och ladda ner information om de pedagogiska program som erbjuds i samband med utställningen Reklam!
Reklam är idag ett högst aktuellt och viktigt forskningsområde. I reklamen synliggörs sociala relationer, materiella förhållanden och tankemönster. Områden som belyses genom reklamhistorien är bland annat:
Kulturhistoria – vardagens historia, trender, traditioner och konsumtionsmönster
Konstnärliga uttryck – grafisk formgivning, språkbehandling, bild och fotografi
Näringslivet – branscher, produkter, marknader, teknik/hantverk
En stor del av det som hitintills forskats på kring reklam är ur ett marknadsförings- och ekonomiskt perspektiv. Däremot är allmänhetens syn på reklam mer outforskad. Framförallt har forskningen fokuserat på fyra områden; reklamens roll i samhället och inom televisionen, reklam som kulturindikator, reklam i relation till barn, och reklam ur ett genusperspektiv.
Rum för Reklam har löpande kontakt med skolor och universitet runt om i landet och samlar in äldre och aktuell forskning inom reklam och design till verksamhetens referensbibliotek.
Skriver du själv en avhandling eller arbetar med något forskningsprojekt kring reklam och/eller grafisk formgivning? Tag gärna kontakt med oss och berätta om ditt projekt.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.
Senast uppdaterad av Josefin Garpvall
Skicka en kommentar om webbsidan till webbredaktionen. Har du en kommentar om bemötande eller om någon kommunal service skickar du istället en synpunkt.